Πλοηγώντας στα νερά του κινδύνου: Η κρίσιμη σημασία της ασφάλισης D&O
Εισαγωγικό κείμενο του Προέδρου του ΣΕΜΑ κ. Μιχάλη Τζωρτζωρή, που δημοσιεύτηκε στο Broker’s Time 77.
Με ιδιαίτερη χαρά, σας καλωσορίζουμε στο ανανεωμένο τεύχος του Broker’s Time (077), το οποίο παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς εξετάζουμε σε βάθος και αναλύουμε τα πλεονεκτήματα της ασφάλισης.
Στο συγκεκριμένο τεύχος φιλοξενούμε κορυφαία στελέχη της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς και χαρτογραφούμε τη σημασία της ασφαλιστικής κάλυψης για τις διοικητικές ευθύνες των στελεχών, η οποία αποτελεί, πλέον, θεμέλιο λίθο για τη λειτουργία κάθε επιχείρησης. Η ασφάλιση D&O;(Directors & Officers) έχει αναδειχθεί σε βασικό πυλώνα των ασφαλιστικών προτάσεων, καθώς η ανάγκη για προστασία από σφάλματα, παραλείψεις ή νομικές ευθύνες δεν αποτελεί, πλέον, πολυτέλεια, αλλά επιτακτική αναγκαιότητα για εταιρείες κάθε μεγέθους.
Αγωγές μετόχων, κανονιστικές έρευνες, αμφισβητούμενες εργασιακές πρακτικές, ισχυρισμοί κακοδιαχείρισης, αλλά ακόμη και διοικητικές αποφάσεις με τις καλύτερες προθέσεις, είναι πιθανόν να οδηγήσουν σε νομικές αντιπαραθέσεις. Επιπλέον, οι κίνδυνοι αυτοί ενισχύονται από την τάση για αυστηρότερα πρότυπα εταιρικής διακυβέρνησης και την αυξανόμενη επιρροή των περιβαλλοντικών, κοινωνικών και εταιρικών παραγόντων διακυβέρνησης ESG (Περιβαλλοντική, Κοινωνική και Εταιρική Διακυβέρνηση). Οι εταιρείες καλούνται, πλέον, να λογοδοτούν συνεχώς όχι μόνο για την οικονομική τους απόδοση, αλλά και για την κοινωνική τους ευθύνη και τις ηθικές πρακτικές τους, ενώ, όπως προανέφερα, πολλές φορές, ισχυρές νομικές εντάσεις υπάρχουν εκ των έσω, προερχόμενες από αμφισβητούμενες υπαλληλικές πρακτικές.
Ως αποτέλεσμα αυτών των εξελίξεων, οι διοικητικές ευθύνες, συχνά, επικεντρώνονται στα στελέχη, τα οποία κατηγορούνται για αποτυχία επαρκούς εποπτείας αυτών των πτυχών, καθιστώντας τα ευάλωτα σε σημαντικές προσωπικές οικονομικές απώλειες. Σε αυτό το σημείο, η ασφάλιση D&O παρεμβαίνει προσφέροντας την απαραίτητη προστασία, λειτουργώντας ως οικονομικό «δίχτυ» τόσο για τις επιχειρήσεις όσο και για τα στελέχη, καλύπτοντας έξοδα υπεράσπισης, διακανονισμούς και δικαστικές αποφάσεις.
Από τη δική μου οπτική, η ασφάλιση D&O αντιπροσωπεύει μια βασική αρχή της καλής διακυβέρνησης: τη φρόνηση. Στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον, η φρόνηση προστάζει τη διαχείριση των κινδύνων με προνοητικότητα και μια σαφή κατανόηση των πιθανών νομικών συνεπειών των εταιρικών αποφάσεων.
Η ασφάλιση D&O δεν είναι απλώς ένα ασφαλιστικό «δίχτυ», είναι ένα στρατηγικό περιουσιακό στοιχείο στην εργαλειοθήκη της διακυβέρνησης, ουσιαστικό για την προστασία τόσο των ατόμων όσο και των οργανισμών που υπηρετούν. Είναι ένας θεμελιώδης συντελεστής της σύγχρονης εταιρικής στρατηγικής, που υποστηρίζει την αριστεία στη διακυβέρνηση. Καθώς οι επιχειρήσεις πλοηγούνται μέσα από περίπλοκα, υψηλού κινδύνου, περιβάλλοντα, η ασφάλεια που παρέχει η ασφάλιση D&O επιτρέπει στα στελέχη και τους επιχειρηματίες να επικεντρωθούν σε αυτό που κάνουν καλύτερα: να καθοδηγούν τις εταιρείες τους προς την επιτυχία.
Καλή ανάγνωση και θερμές ευχές για ένα παραγωγικό φθινόπωρο!
Καταστατικός Σκοπός
Η με κάθε πρόσφορο μέσο κατοχύρωση και προβολή του ιδιαιτέρου επαγγέλματος του Μεσίτη Ασφαλίσεων, δηλαδή εκείνου του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή, ο οποίος χωρίς να έχει δέσμευση έναντι ασφαλιστικής επιχείρησης και μετά από εντολή του ασφαλισμένου, φέρει τα δύο μέρη σε επαφή και αναλαμβάνει τις απαραίτητες προπαρασκευαστικές εργασίες για την ολοκλήρωση της ασφαλιστικής σύμβασης, πάντα ως εκπρόσωπος και προασπιστής των καλώς εννοούμενων συμφερόντων του ασφαλισμένου. Κατεβάστε το πλήρες καταστατικό μας.
Βασικοί Στόχοι
- Η περαιτέρω βελτίωση της φήμης και τελική καταξίωση του επαγγέλματος του Μεσίτη Ασφαλίσεων στην Ελληνική αγορά.
- Η συμβολή στην εξύψωση της ασφαλιστικής συνείδησης του Έλληνα επιχειρηματία και καταναλωτή γενικότερα.
- Η συμμετοχή στην προσπάθεια ανάπτυξης και εκσυγχρονισμού της Ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς.
- Η προστασία και προώθηση επαγγελματικών συμφερόντων των μελών του.
Γενική Στρατηγική
Ο ΣΕΜΑ προβάλει το επάγγελμα του Μεσίτη Ασφαλίσεων δια λογαριασμό των μελών του, τα οποία προτρέπει προς την υιοθέτηση στρατηγικής διαφοροποίησης έναντι των αθέμιτων πρακτικών του ανταγωνισμού, με διαρκή προσανατολισμό προς την άρτια οργάνωση τους και την παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών, τόσο στους πελάτες τους όσο και στους συνεργάτες τους ασφαλιστικούς συμβούλους και πράκτορες.
Κώδικας Επαγγελματικής Δεοντολογίας
O Μεσίτης Ασφαλίσεων πρέπει να εξασφαλίζει τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες προς τους ασφαλισμένους, τους συναδέλφους του, τους ασφαλιστές και στην κοινωνία γενικότερα.
Ειδικώς προς τους ασφαλισμένους, ο Μεσίτης Ασφαλίσεων πρέπει:
- Να παρέχει στους πελάτες του ειλικρινή αντικειμενική συμβουλή, διευκρινίσεις πάνω στα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και το κόστος της ασφάλισης, το οποίο κατά την κρίση του θεωρεί εύλογο για τους κινδύνους που επιζητούν να καλύψουν.
- Να παρέχει συμβουλές ή πληροφορίες μόνο επί θεμάτων στα οποία είναι τεχνικώς καταρτισμένος.
- Σε περίπτωση απαιτήσεως ζημίας να επιδιώκει να εξασφαλίσει την εύλογη και εμπρόθεσμη διευθέτηση της αποζημιώσεως.
- Να τοποθετεί πάντα τα νόμιμα συμφέροντα του πελάτη και την εμπιστοσύνη την οποία τρέφει ο πελάτης προς το πρόσωπο του, προ οποιοιδήποτε δικού του οφέλους.
Προς τους συναδέλφους του, ένας Μεσίτης Ασφαλίσεων πρέπει:
- Να εξασκεί τις επαγγελματικές του δραστηριότητες με ευυπόληπτο τρόπο και σύμφωνα με παραδεκτές μεθόδους υγιούς ανταγωνισμού.
- Όταν διαφημίζει ή παρέχει τις υπηρεσίες του, να σέβεται την αξιοπιστία του επαγγέλματος και να μην κάνει παραπλανητικές ή μη απαραίτητες δηλώσεις, όσον αφορά την επαγγελματική του κατάρτιση ή την έκταση και φύση των εργασιών του.
- Να συνεργάζεται με τον Επαγγελματικό του Σύνδεσμό με σκοπό την προστασία του επαγγέλματος.
- Σε περίπτωση διαφωνίας μεταξύ συναδέλφων, να επιζητεί τη διαμεσολάβηση ή τη συμβουλή, μέσω των επαγγελματικών του σωματείων.
Προς τους Ασφαλιστές, ο Μεσίτης Ασφαλίσεων πρέπει να μη διαδίδει πληροφορίες στους πελάτες του οι οποίες περιέχουν ανακριβή ή μη επαρκώς εξακριβωμένα στοιχεία, όσον αφορά την υπόσταση ή τη συμπεριφορά των Ασφαλιστών.
Προς την κοινωνία εν γένει, ο Μεσίτης Ασφαλίσεων πρέπει να τηρεί μακράν της δημοσιότητας, τα στοιχεία τα οποία διαθέτει και να παρέχει αυστηρά σεβασμό στην επαγγελματική εχεμύθεια.
Ιστορικό
Ο Σύνδεσμος Ελληνών Μεσιτών Ασφαλίσεων ιδρύθηκε το 1988, με πρώτο στόχο τη θεσμική κατοχύρωση του επαγγέλματος του Μεσίτη Ασφαλίσεων σύμφωνα με τον αρχικό νόμο 1569/85 (τροποποιημένος έκτοτε από τους νόμους 1867/89, 2170/93, 2496/97).
Ο θεσμός του Μεσίτη Ασφαλίσεων είναι διεθνώς αναγνωρισμένος και καταξιωμένος στις περισσότερες ανεπτυγμένες χώρες, όντας συνυφασμένος με τη μακραίωνη ιστορία της ιδιωτικής ασφάλισης. Η πρώτη ιστορική αναφορά στο συγκεκριμένο επάγγελμα γίνεται το 1771 όταν οι Μεσίτες Ασφαλίσεων συνεισφέρουν μαζί με τους Underwriters στην οργάνωση της αγοράς των Lloyd’s του Λονδίνου. Το 19ο αιώνα δημιουργούνται οι πρώτες εταιρείες μεσιτείας ασφαλίσεων στη Αμερική και από τις αρχές του 20ου αιώνα προκύπτουν οι πρώτες επαγγελματικές ενώσεις.
Σήμερα, οι Μεσίτες Ασφαλίσεων θεωρούνται οι πλέον εξειδικευμένες επιχειρήσεις στην παροχή υπηρεσιών Διαχείρισης Κινδύνων (Risk Management), έχουν εδραιώσει την παρουσία τους σε όλες τις αγορές του κόσμου, και η λειτουργία τους υπόκειται σε αυστηρό εποπτικό έλεγχο με πρώτιστο σκοπό την διασφάλιση των συμφερόντων των ασφαλισμένων.
Ιστορική πορεία ΣΕΜΑ
Σήμερα ο Σ.Ε.Μ.Α. παρίσταται μεταξύ άλλων σε επιτροπές της Εποπτικής Αρχής και γενικότερα των Υπουργίων Ανάπτυξης και Οικονομικών, συμμετέχει στην Επιτροπή Τεχνικής Εκπαίδευσης και Εξετάσεων Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών, είναι ενεργό μέλος του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων και συνεργάζεται στενά με τους υπόλοιπους διεθνείς και τοπικούς συλλόγους ασφαλιστικών διαμεσολαβητών για την αντιμετώπιση των θεσμικών και κλαδικών προβλημάτων.
Διοίκηση ΣΕΜΑ
Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Μεσιτών Ασφαλίσεων (ΣΕΜΑ) έχει την μορφή Επαγγελματικού Σωματείου, με συγκεκριμένο καταστατικό, έδρα την Αθήνα, και μέλη φυσικά ή νομικά πρόσωπα που έχουν νόμιμη άδεια ασκήσεως μεσιτείας ασφαλίσεων, σύμφωνα με το Νόμο 2170/33.
Ο ΣΕΜΑ διοικείται από τη Γενική Συνέλευση των μελών, ως ανώτατο όργανο, και από το Διοικητικό Συμβούλιο που εκλέγεται από αυτήν ανά διετία. Τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου είναι 9 τακτικά, εκ των οποίων εκλέγεται ο Πρόεδρος, ο Αντιπρόεδρος, ο Γενικός Γραμματέας και ο Ταμίας.
Το Διοικητικό Συμβούλιο ασκεί τη διοίκηση και διαχείριση του συνδέσμου, αποφασίζει γενικά για κάθε ζήτημα που τον αφορά και ενεργεί κάθε πράξη που έγκειται στη φύση και τον σκοπό του, με εξαίρεση εκείνες για τις οποίες είναι αποκλειστικά αρμόδια να αποφασίζει ή έχει ήδη αποφασίσει η Γενική Συνέλευση.
Προς διευκόλυνση του έργου του, το Διοικητικό Συμβούλιο συγκροτεί διάφορες επιτροπές οι οποίες απαρτίζονται από μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, καθώς και στελέχη των μελών του συνδέσμου. Οι Επιτροπές αυτές επεξεργάζονται, μελετούν και διαχειρίζονται, στο πλαίσιο του εγκριθέντος προγραμματισμού και προϋπολογισμού, τα θέματα της αρμοδιότητας τους.
- Τζωρτζωρής Μιχάλης – Πρόεδρος
- Αλφιέρης Κωστής – Αντιπρόεδρος
- Βιτάλη Αλίκη – Γενική Γραμματέας
- Βαγιάννης Νίκος – Ταμίας
- Γαβρίλης Νίκος – Τακτικό Μέλος
- Δράκου Βασιλική – Τακτικό Μέλος
- Κόκκινος Νικόλαος – Τακτικό Μέλος
- Κρόκερ Τζων – Τακτικό Μέλος
- Τσιλιμπάρη Μαρία – Τακτικό Μέλος
Διατελέσαντες Πρόεδροι
- Γιάννης Ξηρογιαννόπουλος
- Θεοδώρα – Ιωάννα Οικονομοπούλου
- Γιώργος Καραβίας
- Λάμπρος Κόκκινος
- Σίμος Ξηρογιαννόπουλος
- Νικόλαος Μακρόπουλος
- Ιωάννης Μακρυμίχαλος
Πέραν του Διοικητικού Συμβουλίου, η διαχείριση των πόρων του Συνδέσμου επιτυγχάνεται με τη σύσταση τριών κατηγοριών επιτροπών.
Πειθαρχική Επιτροπή
Αποτελείται από τρία μέλη τα οποία εκλέγονται από τη Γενική Συνέλευση κάθε δύο χρόνια. Σκοπός της επιτροπής είναι η εξέταση τυχών πειθαρχικών παραπτωμάτων των εκπροσώπων των μελών του συνδέσμου.
Εξελεγκτική Επιτροπή
Αποτελείται από τρία μέλη τα οποία εκλέγονται από τη Γενική Συνέλευση κάθε δύο χρόνια. Σκοπός της επιτροπής είναι ο έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης του ΣΕΜΑ.
Εκτελεστικές Επιτροπές
Οι στρατηγικοί στόχοι του Συνδέσμου καθορίζονται από το Διοικητικό Συμβούλιο και αναπτύσσονται μέσω Επιτροπών Δράσης και Υποεπιτροπών αυτών. Κατά περίπτωση και ανάλογα με τα θέματα που προκύπτουν μπορούν να δημιουργούνται adhoc Ομάδες Εργασίας με τη συμμετοχή μελών του Συνδέσμου ή και εξειδικευμένων επιτροπών.
Στις επιτροπές αυτές υπεύθυνος είναι Μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου ενώ μπορούν να συμμετέχουν και λοιπά μέλη του Συνδέσμου. Ο υπεύθυνος εκάστης Επιτροπής συνθέτει την Επιτροπή του, με τα μέλη της οποίας δημιουργεί action plan, το οποίο εγκρίνεται από το Διοικητικό Συμβούλιο και τα αποτελέσματα εφαρμογής του παρουσιάζονται στις τακτικές συνεδριάσεις.